W biznesie ważne jest, aby być wiele różnych rzeczy, ale jeśli chodzi o etykę, jak stoisz?
Wszyscy słyszeliśmy zdanie "to nie jest etyczne", ale czy naprawdę wiesz, co to znaczy, i czy etyczne oznacza jedną rzecz dla jednej osoby, a inną dla innej?
W biznesie etyka oznacza, że postępujesz w sposób uczciwy i sprawiedliwy, że masz do czynienia z podmiotami w sposób, który nie narusza twojej integralności i że jesteś przejrzysty w sposobie, w jaki postępujesz.
To jest wersja uproszczona.
Etyka jest niezwykle ważna na wielu różnych poziomach. Bycie odnoszącym sukcesy biznesem to nie tylko posiadanie najlepszych designerskich krzeseł biurowych i regularne tworzenie nowych produktów i usług, to także dobre traktowanie pracowników, dbanie o to, aby nikt nie pracował przez bardzo długi czas oraz bycie otwartym i uczciwym we wszystkim, co robisz.
Jak etyka wpływa na morale?
Jeśli firma nie jest etyczna, nie robi rzeczy we właściwy sposób. Ukrywa rzeczy, być może jest podstępna i nie jest przejrzysta w różnych ważnych kwestiach. Być może nie postępuje zgodnie z przepisami, a to może oznaczać, że niszczy się zaufanie klientów.
Jeśli chodzi o morale w środowisku biurowym, to jeśli firma nie jest etyczna, to pracownicy mogą czuć się nieswojo pracując dla tej firmy. W rezultacie mogą odejść i przenieść się do firmy, która jest nieco bardziej przejrzysta i sprawiedliwa. Możesz również mieć problemy z przyciągnięciem nowych talentów do swojej firmy.
Morale jest tak istotną częścią układanki sukcesu biznesowego, że bez niego będziesz zmagać się z problemami od samego początku. Nie chodzi tu o zakup modnych mebli biurowych dla pracowników, ale o zapewnienie, że rzeczy, które robisz, są uważane za moralnie słuszne.
Czy etyka i bycie moralnie poprawnym to to samo?
W pewnym sensie tak.
Usłyszysz ludzi, którzy mówią, że coś nie jest etyczne i odnoszą się do ogromnej ilości różnych sytuacji, ale jedną z najczęściej używanych definicji, jeśli chodzi o etykę jest to, że coś po prostu nie jest moralnie w porządku. Na przykład, można oszukać klienta z sumy pieniędzy, obiecując im świat w usłudze, którą zgodzili się kupić, a następnie nie dając im to, co myśleli, że dostanie.
To nie jest moralnie poprawne, a także nie jest etyczne.
W tym przypadku, masz zamiar szybko stracić klientów, ponieważ word of mouth jest bardzo potężne narzędzie marketingowe, które mogą być wykorzystane dla lub przeciwko tobie.
Wszystko sprowadza się do uczciwości.
Firma, która jest uczciwa, może być zaufana, a związek między zadowoleniem klientów i zaufaniem jest jednym z tych, które nie mogą być kwestionowane. Ponadto pracownicy chcą wiedzieć, że firma, w której pracują, jest wysoko postawiona na moralnym kompasie. Jeśli firma jest szczęśliwa, że może kłamać lub być moralnie niepoprawna, a więc nieetyczna, to jak może być pewna, że jeśli kiedykolwiek dojdzie do kryzysu, będzie można jej zaufać, że zadba również o swoich pracowników?
Bycie nieetycznym tworzy wątpliwości i rzuca ogromny cień na cały biznes. Relacja biznesowa z klientem jest taka sama, jak każda inna relacja - bez zaufania nie ma żadnej solidnej więzi, na której można by polegać.
Warto więc poświęcić trochę czasu na przemyślenie swojego kodeksu etycznego i tego, co oznacza on dla Ciebie i Twojej firmy. Jeśli uważasz, że należy wprowadzić zmiany, zacznij uruchamiać koła, aby to zrobić. Żadna firma nie jest doskonała, ale wszyscy możemy starać się robić to lepiej.